Wat is het verschil tussen een motivatiebrief en een sollicitatiebrief?
Bij banenjacht stuit men snel op termen als motivatiebrief en sollicitatiebrief. Verwarring ontstaat doordat werkgevers ze vaak door elkaar gebruiken.
De een vraagt dus om een sollicitatiebrief, maar bij de volgende vacature gaat het weer om een motivatiebrief. Is dat wel logisch? Of is er een kans dat er een verschil is tussen die twee soorten brieven?
Neem contact opMet dit artikel willen we die verwarring voor eens en voor altijd verhelpen. Je ontdekt wat een motivatiebrief is, wat een sollicitatiebrief is en wat de verschillen zijn. Als uitzendbureau kunnen we het bij Werkcentrum niet laten om je ook een paar schrijftips te geven, die vind je daarom aan het einde van het artikel.
Wat is een motivatiebrief?
Zodra je een leuke vacature hebt gespot die bij je past, is het aan jou om een goede eerste indruk te maken. Potentiële werkgevers laten niet iedereen direct op gesprek komen, dus dit gaat digitaal door middel van een motivatiebrief.
Het doel van de motivatiebrief is dus uitgenodigd worden voor een oriënterend gesprek. In de brief vertel je meer over jezelf – zoals je interesses – en je deelt je enthousiasme voor de openstaande vacature. Daarnaast vertel je hoe die interesses en bijvoorbeeld je werkverleden bij kunnen dragen in het bedrijf en hoe anderen je omschrijven.
In het kort: in de brief leg je de nadruk vooral op wie je bent, waarom de functie geschikt is voor je en waarom je bij het bedrijf past.
Bij het lezen van de brief moet de recruiter of manager personeelszaken direct een goed beeld van je hebben. Daardoor kunnen ze een inschatting maken of jij de persoon bent die ze zoeken. Ze kijken onder andere of je ambities overeenkomen met die van het bedrijf. Als jij bijvoorbeeld aan doorgroeien denkt, maar dat behoort niet tot de mogelijkheden, dan kan het een mismatch zijn.
Kleine tip van Werkcentrum: ook recruiters en managers hebben het druk, probeer daarom bondig te schrijven en maak je brief leuk om te lezen.
Wat is een sollicitatiebrief?
Krappe of ruime arbeidsmarkt? Dat maakt voor sommige functies niet uit, daar wordt altijd voldoende op gesolliciteerd. Als jij uit bent op een populaire functie, zul je op moeten boksen tegen andere sollicitanten. Dat is de reden dat je CV als eerste wordt doorgenomen, daarin staan je werkervaring en vaardigheden beschreven. Iemand kan redelijk snel zien of je interessant bent voor de functie of niet.
Het is nu niet de bedoeling dat je je cv opzoekt en alles verwerkt in een leuk verhaaltje. Lees eerst even dit: het doel van een sollicitatiebrief is tweeledig.
- Je laat zien wat je kunt betekenen voor de werkgever (ervaring, diploma’s etc.)
- Je maakt duidelijk waarom het bedrijf je op gesprek moet uitnodigen
Vooral het begin van je sollicitatiebrief is daarom belangrijk. Je wil de lezer in je verhaal trekken en niet meer loslaten tot ze de afspraak met je inplannen. Maak ‘m ook niet te lang, meestal worden kortere sollicitatiebrieven helemaal gelezen en hebben recruiters voor lappen tekst geen tijd.
De verschillen tussen een motivatiebrief en een sollicitatiebrief
Nu vraag je je af: wat is het verschil tussen een motivatiebrief en een sollicitatiebrief? Want je schrijft in beide gevallen toch waarom jij de persoon bent voor de vacature? En je werkervaring komt ook in beide brieven terug?
Er zijn verschillen, al zijn ze niet heel groot. Hieronder leggen we het aan je uit.
Bij een sollicitatiebrief leg je de nadruk vooral op je cv. Je gaat net wat dieper in op vaardigheden die daarin terugkomen, je geeft als het ware uitleg bij je cv. Zo vertel je waar je hebt gewerkt, wat je daar hebt geleerd, welke opleiding je hebt afgerond en waarom dat relevant is voor de beoogde functie. In een sollicitatiebrief geef je kort aan waarom je solliciteert, terwijl je dat in een motivatiebrief juist uitgebreid doet.
Een motivatiebrief is juist bedoeld om je motivatie kenbaar te maken. Je maakt duidelijk waarom jíj dé persoon bent voor de functie en probeert de lezer te overtuigen van je motivatie. Het doel is, zoals eerder aangegeven, om een uitnodiging te ontvangen.
Tips voor het schrijven van een motivatiebrief of sollicitatiebrief
Nu je op de hoogte bent van alle verschillen, is het tijd om je toetsenbord klaar te maken voor wat werk. Je gaat aan het schrijven. Om je op weg te helpen, delen we een aantal schrijftips met je per type brief.
Tips voor een motivatiebrief
- Stel jezelf altijd voor
Vertel kort wie je bent in het begin van je brief en leg de nadruk op relevante werkervaring en opleiding(en). Het liefst in ongeveer twee tot drie zinnen. - Maak het persoonlijk
Verbinding maken vergroot de kans op een uitnodiging. Besef jezelf dat je een compleet onbekende bent voor de lezer. Als jij een connectie weet te maken, dan heb je een streep voor ten opzichte van andere sollicitanten. - Toon je enthousiasme
Er is niets zo leuk als iemand die lekker enthousiast is en dat laat merken. Overtuig de lezer daarmee. Schrijf energiek en maak duidelijk waarom het je geweldig lijkt om te werken voor de organisatie.
Tips voor een sollicitatiebrief
- Lees je in
Neem de website van de organisatie en haar social media-kanalen eens door en kijk of je aanknopingspunten ziet die je kunt benoemen in de brief. Daarmee laat je zien dat je jezelf hebt ingelezen, dat is een goed teken voor recruiters en managers. - Een goed begin is het halve werk
Het is je vast eens eerder gezegd: je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Zorg er dus voor dat de opening van je brief opvalt en dat deze de lezer in de brief trekt. - Vergeet je relevante werkervaring niet
Benoem waar je hebt gewerkt en waarom dit relevant is voor de beoogde functie. Wat heb je er bijvoorbeeld geleerd? En hoe wil je dat inzetten voor deze werkgever?
Hopelijk heb je wat aan de uitleg en tips die we je hebben gegeven. Kom je er zelf toch niet uit en kun je wel wat hulp gebruiken bij het vinden van die te gekke baan? Of vind je het solliciteren maar wat spannend? Laat ons je helpen.
Plan een kennismakingsgesprek in, dan kijken we vrijblijvend met je mee. Wie weet kennen wij wel een opdrachtgever die interesse in jouw kwaliteiten heeft.