08 maart 2024

Sollicitatietips; De kracht van persoonlijke verhalen in sollicitaties

Denk jij bij het woord ‘solliciteren’ direct aan het opsommen van je vaardigheden en ervaringen, verwerkt in een mooie sollicitatiebrief waarin je jezelf geweldig laat overkomen?

Dan ben je niet de enige. Maar, het spijt ons alvast, solliciteren is veel meer dan dat.

Neem contact op

Het is het kunstig verweven van je persoonlijke verhaal in een brief die resoneert met je potentiële werkgever(s). Persoonlijke verhalen in sollicitaties zijn als de kleurrijke draden in een tapijt, een van de echte sollicitatietips dus, ze brengen je sollicitatie tot leven. En aangezien authenticiteit en individualiteit tegenwoordig steeds meer geprezen worden, is het delen van je persoonlijke ervaringen een goede manier om jezelf te onderscheiden.

Wie je bent, waar je voor staat en hoe je pad naar deze sollicitatie eruit heeft gezien, maakt je anders dan andere sollicitanten. Bij Werkcentrum Groep adviseren we je dan ook om dat te gebruiken.

Simpel, toch? Nee. Het schrijven van een persoonlijk verhaal is niet niks, en dan wil je ook nog de aandacht van die drukke recruiter vasthouden. Niet eenvoudig. In dit artikel leggen we je de kracht van persoonlijke verhalen in sollicitaties uit en krijg je sollicitatietips om er succes mee te behalen.

 

De impact van persoonlijke verhalen

Honderden jaren geleden waren verhalen al de manier om wijsheid en kennis van generatie op generatie over te dragen. Persoonlijke verhalen informeren en verbinden. We hangen aan iemands lippen bij verhalen, we willen weten wat de uitkomst van het verhaal is. In de context van sollicitaties is dit niet anders: de recruiter kan gewoon niet stoppen met lezen als jij persoonlijke verhalen gebruikt in je brief. Ze raken op een dieper niveau dan opsommingen en feiten of prestaties die je hebt behaald.

Als jij als sollicitant een verhaal deelt, biedt dit een uniek kijkje in jouw wereld. Het laat de reis zien die je hebt afgelegd om hier te komen, maar ook wat je drijfveren zijn en welke levenslessen je hebt opgedaan die weer van pas kunnen komen voor de werkgever. Die blijven beter plakken dan data of droge theorie.

Een verhaal stelt je ook in staat om emotie en betekenis te geven aan feiten. Je kunt uitdrukken hoe een gebeurtenis heeft geleid tot een ander perspectief op werk of hoe een toevallige ontmoeting heeft gezorgd voor een wending in je carrière. Je hoort niet voor niets dat sommige mensen na een overlijden tot de realisatie komen dat ze iets moeten doen dat écht bij ze past, omdat morgen niet beloofd is. Zulke dingen maken impact.

In een sollicitatiegesprek kan een verhaal een moment creëren dat de gesprekspartner bijblijft, en wat diegene meeneemt in zijn of haar beslissing op een later moment.

 

Elementen van effectieve sollicitatieverhalen

Een effectief sollicitatieverhaal is meer dan alleen een verhaal, zie het vanaf nu als een strategisch instrument. Als je dit juist inzet, vergroot het de kans op een baan of in ieder geval uitnodiging voor een gesprek. Maar dan moet je wel weten hoe je het inzet. Tijd om dat te begrijpen door middel van elementen van effectieve sollicitatieverhalen:

Authenticiteit: wees authentiek in je manier van vertellen, dit creëert een gevoel van vertrouwen bij de lezer. En ben natuurlijk ook eerlijk. Dit laat zien dat je zelfbewust bent en integer.

Relevantie: het verhaal dat je vertelt moet relevant zijn voor de positie waarvoor je solliciteert. Koppel persoonlijke ervaringen aan de gevraagde competenties en kwaliteiten. Dit toont aan dat je de functie goed begrijpt én dat je de vereiste vaardigheden hebt om deze met succes in te vullen.

Structuur: een goed verhaal heeft een heldere structuur. Begin met het introduceren van een scenario, ontwikkel het en sluit daarna af met wat je hebt geleerd of hoe je erdoor bent gegroeid.

Details: het zijn de details die een verhaal tot leven brengen. Voeg specifieke details toe, maar word ook weer niet té gedetailleerd.

Emotionele connectie: mensen zijn van nature emotionele wezens. Als je een verhaal vertelt, maak je een emotionele connectie. Dit doe je door onderdelen zoals het overwinnen van obstakels te delen.

Passie: laat je enthousiasme voor het vakgebied terugkomen in het verhaal en geef idealiter ook aan hoe dat is gegroeid. Passie is aanstekelijk.

Conclusie: sluit je verhaal altijd af met een sterke conclusie die je boodschap versterkt. Laat duidelijk zien waarom jouw ervaringen je een ideale kandidaat maken voor de functie en koppel deze daar dan ook aan.

Wie deze elementen meeneemt in zijn of haar brief, schrijft een wervend verhaal waar de lezer meer van wil weten.

 

Praktische sollicitatietips

Als je solliciteert, is het niet alleen belangrijk wat je zegt, maar ook hoe je het zegt. Hier een aantal praktische sollicitatietips waarmee je je sollicitatie net boven die van anderen uit laat stijgen.

  1. Doe je huiswerk

Onderzoek het bedrijf waar je solliciteert. Begrijp hun missie, visie en waarden. Denk daarna na over hoe jouw persoonlijke verhaal en ervaringen daarop aan kunnen sluiten.

  1. Maak zelf de match

Door bovenstaande te vermelden in je sollicitatie, maak je eigenlijk zelf al een match. Je laat zien waarom jij dé persoon bent voor deze functie. Je past in het team. Leg ook uit hoe jouw vaardigheden en ervaringen overeenkomen met de eisen van de functie.

  1. Oefen je verhaal

Het schrijven en vertellen van je persoonlijke verhaal in het sollicitatieproces zijn twee totaal verschillende dingen. Zodra je het goed op papier hebt gezet, is het tijd om te oefenen. Zo kun je – als je uitgenodigd wordt – dit met overtuiging overbrengen op de recruiter of bijvoorbeeld directeur.

  1. Stel vragen

Toon je interesse door vragen te stellen. Dit kan ook helpen om het gesprek te sturen naar onderwerpen waar je graag en vooral makkelijk over praat. Ideaal!

  1. Volg op

De kracht zit in de opvolging. Dat is niet alleen zo in sales, maar ook in het sollicitatieproces. Laat zien dat je er graag wilt werken en neem uit jezelf contact op om te vragen of er nieuws is.

 

Conclusie

Zoals je hebt gelezen, kun je persoonlijke verhalen inzetten als strategie om meer succes te behalen tijdens het solliciteren – mits je deze sollicitatietips goed aanpakt.

Wij begrijpen we dat dat makkelijker is gezegd dan gedaan. Misschien ben jij wel niet zo’n goede verhalenverteller. Gelukkig is er geen man overboord. Wij kunnen je er namelijk bij helpen.

Plan een kennismakingsgesprek in met een van onze collega’s, dan vertellen we je over onze openstaande vacatures en kunnen we je helpen met het opstellen van een geweldige sollicitatiebrief, inclusief persoonlijk verhalen en andere sollicitatietips.

Neem contact met ons op

Werd je vraag niet beantwoord in onze veelgestelde vragen of wil je graag een afspraak met ons maken? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail. Je kunt ons ook een WhatsAppje sturen!

0492 565 532 06 388 21 454 info@werkcentrumgroep.nl
  • Door gebruik te maken van het contactformulier ga je akkoord met de verwerking van je persoongegevens volgens onze privacyverklaring
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wij werken samen met de volgende bedrijven: